Mnoho Čechů bere úplatky jako běžnou součást života. Když se ukáže, že obálka či protislužba jim pomůže urychlit řízení na úřadě, získat lepší péči u lékaře či přednostně opravené auto, nezaváhají a klopí. Jasné rozhodnutí, že nikomu úplatek nedají, deklarují dvě pětiny občanů. V těchto případech se ale jedná maximálně o desetitisíce korun.
Focení, pokuty pro techniky, ale i diskuse okolo zvýšení počtu stanic – kolem STK se dnes dějí věci. Jenže co to znamená pro běžné motoristy a jak po skoro roce novinka funguje? Od ledna se povinně fotí všechna vozidla, která chtějí obnovit červenou známku na značce. Samotná metodika prohlídky zůstává stejná. Přesto panoval kolem zavedení rozruch. Systém odesílání záznamů na ministerstvo zpočátku stávkoval. A to způsobovalo fronty. Na některých stanicích zavedli systém on-line objednávání na prohlídku. Bohužel to podle našich zkušeností ani tak neznamená, že si pár desítek minut nepočkáte. V reakci na nával před branami STK navrhl ministr dopravy otevřít trh s provozovnami STK pro nově příchozí.
Nyní jsou totiž jejich počty v jednotlivých krajích regulovány a není možné získat oprávnění na další bez předchozího schválení. Může za to situace z poloviny 90. let, kdy nezřízeně rostly STK jako houby po dešti. Novinka s sebou pochopitelně přinesla další nárůst agendy pro stávající stanice, ale na druhou stranu zamezila podvodům, kterých se mnohé STK dopouštěly. Za tučnou obálku byli technici v minulosti schopni nechat projít i auta, která na silnici neměla dávno co dělat. Zda se v úplatcích i nadále pokračuje, se můžeme jenom domnívat.